Πρώτη σου συμμετοχή στο Μουσικό Χωριό. Πώς προέκυψε αυτή η σύμπραξη; Ποιές οι προσδοκίες σου;
Πρώτη μου συμμετοχή λοιπόν και ανυπομονώ! Η ιδέα υπήρχε μέσα μου από καιρό, από τότε που συμμετείχα ως φοιτήτρια στο μουσικοπαιδαγωγικό πρόγραμμα του Μουσικού Χωριού στον Άγιο Λαυρέντιο στο Πήλιο. Ήταν μια εμπειρία μοναδική, με μαθήματα βιωματικά που γίνονταν έξω στη φύση. Περίμενα πώς και πώς για κάτι αντίστοιχο και στην Κύπρο. Οπότε η είδηση της έναρξης του Μουσικού Χωριού Φέγγαρος με χαροποίησε ιδιαίτερα. Η δουλειά που έγινε στην περσινή διοργάνωση ήταν εξαιρετική. Ήθελα να συμμετέχω. Ξεκίνησα την ιδεοθύελλα! Οι προσδοκίες μου απλές: τα παιδιά, καθώς και οι γονείς, να μαθαίνουν διασκεδάζοντας. Τα υπόλοιπα θα τα αναλάβει η φύση! Το αποτέλεσμα θα το δείτε τον Ιούλιο.
Το δικό σου εργαστήρι απευθύνεται αυστηρώς σε ηλικίες κάτω των 12. Ποιό χαρακτηριστικό τους θεωρείς ότι διαφοροποιεί τις ηλικίες αυτές από όλες τις υπόλοιπες;
Η λέξη "αυστηρώς" κρύβει μέσα της μια άρνηση! Θα έλεγα καλύτερα ότι το εργαστήρι είναι κατάλληλο για ηλικίες 5 με 12 ετών. Στα πλαίσια του μαθήματος συνδυάζω το τραγούδι και τα διάφορα μουσικά όργανα με τρόπο τέτοιο ώστε να δημιουργούν συνθήκες παιχνιδιού και διασκέδασης. Επέλεξα αυτό το ηλικιακό εύρος γιατί ακριβώς συνδυάζει τον ενθουσιασμό και την πηγαία φαντασία ενός 5χρονου, με τις πιο ανεπτυγμένες δεξιότητες και τον συνδυαστικό τρόπο σκέψης των μεγαλύτερων παιδιών. Αυτές οι δύο ηλικιακές ομάδες θα λειτουργήσουν συνδυαστικά, με μια σχέση αμφίδρομη και παραγωγική.
Τι είναι αυτό που περισσότερο σε γοητεύει στην ενασχόληση σου με τα παιδιά; Θεωρείς ότι μπορούν πράγματι να μας διδάξουν;
Τα παιδιά αποτελούν τον μεγαλύτερο μου δάσκαλο! Παρόλο που έχω πάντοτε υπόψη τους στόχους μου σε σχέση με όσα θέλω να μάθουν τα παιδιά, η εξέλιξη και η ροή του μαθήματος καθορίζεται από τα παιδιά. Αυτό το παιδο-κεντρικό είδος μαθήματος με τρέφει. Παρατηρώντας τα παιδιά μαθαίνω πολλά. Αυτό εξάλλου αποτέλεσε και τον κεντρικό θεματικό άξονα στο μεταπτυχιακό μου: ο τρόπος με τον οποίον τα παιδιά διδάσκουν τους συνομήλικούς τους στην ώρα του παιχνιδιού τους. Τα ευρήματα είναι θησαυρός για κάθε εκπαιδευτικό. Η στάση του σώματος κατά την εκμάθηση νέων κανόνων, οι τεχνικές που χρησιμοποιούν, η απτική επαφή μέσα στα πλαίσια της ομάδας, η χρήση μη δόκιμων λέξεων και το γεγονός ότι έλκονται κυρίως από το "άγνωστο" παρά από το "γνωστό" που είναι πιο οικείο. Αυτά δεν υπάρχουν στα βιβλία, παρά μόνο στο παιχνίδι των παιδιών.
Υποθέτω ότι βασίζεσαι περισσότερο στον τρόπο οικειοποίησης της γνώσης και όχι στην ίδια την καθαυτό γνώση. Οι διαδραστικοί κι εμπειρικοί μεθόδοι εκμάθησης που προτείνεις στο εργαστήρι συγκρούονται με τους παραδοσιακούς. Αυτό πως το σχολιάζεις;
Εννοείται πως ο στόχος μου ως εκπαιδευτικός είναι η καθαυτό γνώση. Η γνώση, όμως, και η οικειοποίησή της προκύπτει από μια σειρά βιωματικών στιγμών. Η μουσική, για παράδειγμα, δεν υφίσταται μόνο για τη διασκέδασή μας, αλλά διδάσκεται με σκοπό την ολοκλήρωση της προσωπικότητας του ατόμου, ξεκινώντας ήδη από την αρχαία Ελλάδα. Μέσω της μουσικής, όπως και των υπολοίπων Τεχνών, η γνώση μπορεί να προκύψει μέσω διαδραστικών μεθόδων, μέσω της κίνησης, της ενεργής ακρόασης, του παιχνιδιού. Όλοι οι μεγάλοι παιδαγωγοί -μεταξύ άλλων ο Μ.Montessori, ο C.Orff, ο E.J.Dalcroze- συγκρούστηκαν με τους "παραδοσιακούς" τρόπους εκμάθησης, την αυστηρή, δηλαδή, καθήλωση του μαθητή πίσω από ένα θρανίο και τη μετατροπή του σε παθητικό δέκτη πληροφοριών. Ο καλύτερος τρόπος για να μαθαίνει κανείς, με τη συμμετοχή ολόκληρου του σώματος, εκφράζεται εν συντομία μέσα από τα λόγια του Καρλ Ορφ (συνθέτης και μουσικοπαιδαγωγός του 20ου αι.): "Τell me, I forget. Show me, I remember. Involve me, I understand''.
Σε ανησυχεί καθόλου το γεγονός ότι θα έχεις απέναντι σου τους συμμετέχοντες με την αυστηρότερη και πιο αντικειμενική κρίση;
Κάθε δουλειά μου με μικρά παιδιά αποτελεί μια πρόκληση. Έχω πάντα μαζί μου εναλλακτικά σενάρια σε περιπτώσεις που οι συνθήκες το απαιτούν. Εξάλλου χωρίς μαθητές με αυστηρή κρίση δε γινόμαστε καλύτεροι. Είτε το δείχνουν με ένα βλέμμα, είτε το εκφράζουν σωματικά ή λεκτικά, είναι καθήκον μου να βρω τον τρόπο που θα τους κερδίσει. Είναι χαρά μου να έχω στην παρέα μου παιδιά που είναι γεμάτα ενέργεια, θέληση για μάθηση και σκανταλιές!
Κατάλληλο για παιδιά ηλικίας 5 - 12 ετών. Δύο δίωρα εργαστήρια 28 και 29 Ιουλίου, 5.30 – 7.30μ.μ.
Κόστος συμμετοχής στο εργαστήρι της Ελενίτσας 'Τραγουδοπαιχνιδίσματα - ο γύρος του κόσμου με μουσική!':
€10 ευρώ το κάθε παιδί για κάθε μέρα (€7.50 έκαστως για αδερφάκια)
---------------------
Περισσότερες πληροφορίες για το Μουσικό Χωριό Φέγγαρος 2015 εδώ
Διάρκεια Εργαστηρίων:
Περίπου 30 ώρες, πρωϊνές και απογευματινές συναντήσεις.
Κόστος Συμμετοχής:
€170 -
περιλαμβάνει πρόσκληση στο Φεστιβάλ Φέγγαρος 2015.
€200 - περιλαμβάνει 5 μεσημεριανά γεύματα και πρόσκληση στο Φεστιβάλ Φέγγαρος 2015.
Διαμονή:
- Δωρεάν ελεύθερος κατασκηνωτικός χώρος (με ντους και τουαλέτες)
- Αγροτουριστικά καταλύματα προς ενοικίαση
Πληρωμή:
- Τραπεζικό Έμβασμα
- Διαδυκτιακά εδώ (ισχύει επιπλέον χρέωση για έξοδα Paypal)
- Μετρητά/Επιταγή στο γραφείο της Λουβάνα Δίσκοι, Λευκωσία
Περισσότερες Πληροφορίες/Εγγραφές: (+357) 99735225 | Συχνές Ερωτήσεις |
FB Page
info@louvana.com.cy